Blog

Jaka jest najważniejsza umiejętność biznesowa?


Czasami, podczas różnego rodzaju szkoleń, a ostatnio na Facebooku, zapytałem ludzi, jaka jest jedna najważniejsza umiejętność w biznesie. W zależności od tego, jakie kto zajmuje stanowisko w organizacji i od… Czytaj więcej

Czasami, podczas różnego rodzaju szkoleń, a ostatnio na Facebooku, zapytałem ludzi, jaka jest jedna najważniejsza umiejętność w biznesie. W zależności od tego, jakie kto zajmuje stanowisko w organizacji i od czego zależy jego sukces albo porażka, ludzie wskazują na różne elementy.

Nie jest tajemnicą, że dla każdego pracownika czy właściciele firmy priorytety będą inne. Wydaje się oczywistym, że chodziłoby o poprawianie swojej stabilności finansowej – ogólnie rzecz biorąc – PIENIĄDZE. Tutaj jest pełna zgoda – pieniądz nakręca biznes. Można oczywiście połączyć to z przekazywaniem wartości, jaką niesie produkt czy usługa, którą sprzedajemy. Stwierdzić zatem można, że umiejętność zarobkowania to kluczowa umiejętność. Dlaczego? Wyjaśnię to poniżej, aby mogło to być dla Ciebie jasne i klarowne.

Moim zdaniem zdolność zarobkowania to umiejętności „zasysania pieniędzy z rynku”. Jest to umiejętność dawania takiej wartości, za którą ktoś będzie chciał zapłacić. Na te umiejętność składa się bardzo wiele elementów.

Jeżeli mówimy o zarabianiu pieniędzy to sprzedaż i pieniądze w firmach biorą się od innych ludzi. Właściwie wszystkie firmy zarabiają tylko i wyłącznie na dwóch rzeczach:

  • na rozwiązywaniu problemów innych ludzi. Im lepiej twój produkt czy usługa rozwiązuje problemy ludzi, tym więcej ludzi będzie chciało korzystać z twoich produktów i usług,
  • na wprawianie ludzi w dobry nastrój.

Jeżeli mówimy o zdolności zarobkowania to nasuwa się pytanie: „Jaka jest moja kluczowa kompetencja, która spowoduje, że będę mógł zarabiać więcej?”. Konkretniej, „czy posiadłem już tę umiejętność czy kompetencję w stopniu tak doskonałym, że osiągam takie przychody i możliwości, jakie bym chciał na rynku osiągać?”. Jeżeli tak nie jest to jest coś, co warto poprawić.

Fakt z życia – kiedyś, siedząc na szkoleniu wewnętrznym, pracując jeszcze w branży finansowej, dyrektor generalny pokazywał, jak planować swoje dochody oraz jak planować swoje zarobki. Mówił o kwocie 10 000 zł miesięcznie – pokazywał, jak to osiągnąć. Wywodzę się z rodziny etatowej, gdzie nikt nie prowadził nigdy żadnego biznesu i wtedy nie mogłem w to uwierzyć, jak można w takim mieście jak Nowy Sącz, jeszcze w tak młodym wieku (miałem wtedy jakieś 23-24 lata), jak można zarabiać takie pieniądze. Powiedziałem wtedy do niego, że to jest bardzo dużo i to jest chyba niemożliwe w Nowym Sączu. Na to on odpowiedział: „Nikodem, to jest bardzo mało…”. Wtedy ten człowiek zarabiał około 100 tysięcy złotych miesięcznie, dlatego z jego perspektywy to wcale nie były duże pieniądze.

Później, planując i działając efektywnie, podnosząc swoją jakość, okazało się, że te 10 000 złotych jest w zasięgu ręki, a nawet dużo większe kwoty. I faktycznie zarabiałem takie pieniądze, a później, we własnej firmie, pomagałem innym ludziom zarabiać takie pieniądze. To, co się zmieniło, to przede wszystkim mój sposób myślenia, moje umiejętności, które wypracowałem w rynku; można powiedzieć, że uczyłem się właśnie tego, jak zarobkować.

Trzeba jednak pamiętać, że na umiejętność zarobkowania wpływają również inne cechy, które powinien posiadać każdy przedsiębiorca. Osobiście wyznaję zasadę, że każda osoba w firmie, niezależnie od piastowanego stanowiska, powinna posiadać umiejętności sprzedażowe. Sprzedaż to jest komunikacja, przekazywanie entuzjazmu, rozwiązywanie problemów, uzmysławianie i pokazywanie pewnej potrzeby, znajdywania tej potrzeby, odpowiednie zadawanie pytań, co bardzo często nie jest intuicyjne. Ludziom wydaje się, że sprzedaż to jest przede wszystkim „gadanie”.

A sprzedaż to przede wszystkim zadawanie pytań i po to mamy dwoje uszu i jedne usta, żeby dwa razy więcej słuchać niż mówić.

Tak, jak wspomniałem wcześniej – na początku rozwijałem moje kompetencje sprzedażowe. Później były to moje kompetencje zarządzania – nie tylko sobą, ale zarządzanie również zespołem; można powiedzieć, że menedżer już osiąga wyniki poprzez pracę swojego zespołu. Później to było zarządzanie organizacją, różne elementy marketingowe czy elementy zarządzania strategicznego. Każdy z tych procesów spowodował, że moje osiągnięcia były bardzo motywujące do dalszego rozwoju. A chyba nic tak bardzo nie motywuje do ciągłego rozwoju jak po prostu te sukcesy, które zrodziły się z celu założonego na samym początku.

Możesz zadać sobie zatem pytanie, jaka jest twoja dzisiaj najważniejsza umiejętność, którą powinieneś rozwijać. Rozwijać i od której rozwoju będzie zależeć twój sukces i twoje dochody. Jaka jest dzisiaj ta umiejętność zarobkowania w twoim przypadku i czy przypadkiem nie są to umiejętności sprzedażowe.

Z reguły jest tak, że wielu przedsiębiorców czy osób, które właśnie zajmują się handlem, za mało czasu spędzają z klientami, za mało czasu sprzedają. Powody mogą być różne: czasem się obawiają, mają pewnego rodzaju lęki, czasem nie potrafią tego robić, natomiast bardzo często jest tak, że nie wykonują tego, co powinni wykonywać.

I ostatnie pytanie: czy masz zdolność zarobkowania? Pamiętaj, że nie chodzi tylko o to, żeby zarabiać, bo pieniądzy można bardzo dużo zarabiać i bardzo dużo wydawać, co też przerobiłem na swoim przykładzie. Chodzi o to, żeby umieć pieniądze inteligentnie przy sobie zatrzymać i zainwestować.

Tej umiejętności Ci życzę oraz ciągłego rozwoju w innych kluczowych dla Ciebie sferach życia!

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

Zapisz się do naszego newslettera!