Blog

Pewność siebie. 23 sposoby na jej zwiększenie.


pewność siebie

Pracując z uczestnikami moich szkoleń i warsztatów na tematy związane z rozwojem osobistym i biznesowym, pewność siebie praktycznie zawsze pojawia się jako jeden z najważniejszych czynników wpływających na jakość funkcjonowania zarówno w pracy jak i życiu prywatnym. Jeżeli brakuje Ci pewności siebie- nie podejmujesz wyzwań, często rezygnujesz przed podjęciem próby, z góry zakładasz, że Ci nie wyjdzie. Gdy jesteś pewny siebie jest odwrotnie. Z wiarą w siebie i swoje możliwości oraz z optymizmem i odwagą wyznaczasz cele i pracujesz nad ich realizacją.

Pewność siebie to jeden z najważniejszych składników osobowości. Osoby bardziej pewne siebie są bardziej szczęśliwe, budują lepsze związki, budują lepsze biznesy i znajdują lepsze prace, osiągają i zarabiają więcej od innych. Dobra wiadomość jest taka, że masz wpływ na poziom swojej pewności siebie i możesz świadomie ją zwiększać.

Ostatnio przeprowadzałem z grupą uczestników jednego z moich szkoleń “burzę mózgów” pt. „jak zwiększyć pewność siebie?”. W niniejszym tekście postanowiłem podzielić się z Tobą naszymi wnioskami. Mam nadzieję, że będą dla Ciebie inspirujące i pomocne.

Poznaj 23 sposoby na zwiększenie pewności siebie:

1. Uwierz siebie. Uświadom sobie kim jesteś. W porównaniu z Tobą nawet najbardziej skomplikowane maszyny czy komputery są prostymi urządzeniami. Jesteś stworzony w sposób niesamowity. Twoje ciało, emocje, myśli, serce, talenty, mocne strony są unikalne i nikt inny na świecie nie jest taki sam jak Ty. Zdaj sobie sprawę, że jesteś unikatem na skalę światową i nie ma drugiej takiej osoby wśród ponad 7 miliardów żyjących obecnie na świecie.

2. Prowadź dziennik sukcesów. Zapisuj swoje sukcesy. Dzięki temu utrwalisz je w swojej podświadomości i zaczniesz przeprogramowywać swój umysł. Psychologowie udowodnili, że stajesz się tym, co o sobie myślisz. Jeżeli zaczniesz zapisywać swoje sukcesy Twój umysł pomoże Ci osiągać kolejne.

3. Naucz się sobie gratulować. Zrobiłeś coś dobrze? Pogratuluj sobie. Poklep się po ramieniu i powiedz. Dobra robota! Nagradzanie się za sukcesy stworzy w Twoim życiu “pozytywną spiralę”, która będzie Cię napędzać do dalszego działania.

4. “Przyłapuj się” na dobrych rzeczach. Bądź czujny i uważny. Obserwuj siebie. Zwróć uwagę na to co sprawia Ci największą radość, satysfakcję. Zaobserwuj kiedy towarzyszy Ci tzw. “efekt flow”. Staraj się spędzać jak najwięcej czasu w obszarze swoich naturalnych predyspozycji.

5. Rób to, czego się boisz. Rozwój kryje się poza Twoją strefą komfortu. Możesz wzrastać i rozwijać się tylko wtedy kiedy robisz coś niekomfortowego czy nowego. Opuść swoją strefę komfortu i zacznij robić to, czego się boisz. Jakie jedno zadanie, którego się boisz, odwlekasz i odsuwasz w czasie? Co byś zrobił, gdybyś się nie bał? Zrób to a strach zniknie.

6. Przestań się porównywać i zaniżać swoją wartość (szczególnie w stosunku do innych osób). Jesteś wyjątkową osobą. Masz wyjątkową osobowość i charakterystyczny tylko dla Ciebie zestaw cech i właściwości. Inaczej reagujesz i przystosowujesz się do otoczenia. Twoja tożsamość, mentalność, potrzeby, postawy, inteligencja czy wartości, powodują, że jesteś zdolny do kierowania własnym życiem w sposób, który uznasz za najbardziej wartościowy. Po co zatem się porównywać z innymi?

7. Otaczaj się ludźmi pewnymi siebie. Z jakim przystajesz, takim się stajesz! Jeżeli będziesz otaczał się ludźmi pewnymi siebie z czasem sam zaczniesz od nich przejmować pewne zachowania i staniesz się bardziej pewny siebie.

8. Zniweluj stres. Stres może osłabiać Twoje poczucie pewności siebie. Działając pod presją i kierując się emocjami podejmujesz niewłaściwe decyzje. Muzyka, bieganie, hobby czy inne zajęcia pomogą Ci odzyskać równowagę i poczucie pewności siebie.

9. Wyobraź sobie siebie jako osobę pewną siebie. Wizualizacja to jedne z najpotężniejszych narzędzi rozwoju osobistego. Twój umysł jest szczególnie podatny na obrazy. Dlatego zamknij oczy i w myślach stwórz swój obraz. Wyobraź sobie jak się czujesz, jak mówisz, jak poruszasz się jako osoba pewna siebie. Potem otwórz oczy i zachowuj się tak jakbyś był tą osobą. Jak mawiają amerykanie “fake until you make” czyli w wolnym tłumaczeniu “udawaj, aż się uda”. Zachowuj się tak jakbyś już był osobą o wysokiej pewności siebie.

10. Prowadź pozytywny dialog wewnętrzny i stosuj afirmacje. Obserwuj swoje myśli i eliminuj te, które Cię osłabiają. Zastępuj je pozytywnymi stwierdzeniami, które dodają Ci mocy. Możesz do siebie mówić w myślach (a jeszcze lepiej na głos): “Jestem osobą pewną siebie” czy “Jestem pewny siebie”. Jest to szczególnie pomocne w sytuacjach w których czujesz się niepewnie. Z czasem, dzięki z prawu zgodności, zaczniesz zachowywać się w sposób odpowiadający Twoim przekonaniom.

11. Reaguj w odpowiedni sposób. Nie masz wpływu na to co się dzieje, ale zawsze możesz wybrać sposób w jaki zareagujesz. Reagowanie w sposób opanowany, szczególnie w sytuacjach trudnych, ćwiczy Twoją samodyscyplinę, a co za tym idzie- zwiększa Twoją pewność siebie.

12. Ćwicz samodyscyplinę. Samodyscyplina to zdolność zrobienia tego co postanowiłeś, bez względu na to, czy masz w danym momencie na to ochotę. Im bardziej jesteś zdyscyplinowany, tym bardziej szanujesz siebie. Im bardziej szanujesz siebie tym stajesz się pewniejszy. Samodyscyplinę można ćwiczyć na wiele sposobów a praca ta nigdy się nie kończy. Wymagaj od siebie nawet jeżeli inni od Ciebie nie wymagają.

13. Zabieraj głos publicznie. Większość ludzi bardzo boi się wystąpień publicznych. Jednocześnie przemawianie publiczne jest jednym z najlepszych sposobów budowania pewności siebie. Dołącz np. do klubu Toastmasters w swoim mieście i zacznij zabierać głos publicznie. Jeżeli nie jest to możliwe, wykorzystuj różne okazje, aby wypowiedzieć swoje zdanie w obecności innych osób. Zobaczysz jak ogromny wpływ będzie to miało na Twoje poczucie pewności siebie.

14. Dbaj o siebie. Dbaj o równowagę w życiu. Człowiek to ciało, umysł, duch i serce. Zadbaj o siebie w każdym z tych obszarów. Pamiętaj o modlitwie, medytacji, relaksie, sporcie, bliskich. Dbaj o swój wygląd. Im bardziej o siebie dbasz tym lepiej czujesz się w swojej skórze. Im lepiej czujesz się w swojej skórze, tym bardziej czujesz się pewny siebie.

15. Zwróć uwagę na swój wygląd i ubiór. To jak wyglądasz ma duży wpływ na Twoje poczucie pewności siebie. Inne osoby oceniają Cię pod wpływem Twojego ubioru. Ty także, spoglądając w lustro, oceniasz siebie. Zadbany ubiór zwiększa Twoje poczucie pewności siebie.

16. Polepsz swój samokoncept. Na Twój samokoncept składają się Twoje ideały (wizja życia i ideał własnej osoby), obecny obraz samego siebie oraz szacunek do siebie samego. Jeżeli stworzysz w swoim umyśle “obraz końca” i zaczniesz pracować nad realizacją swojej wizji, automatycznie podniesiesz swoją pewność siebie ponieważ zaczniesz zmierzać do swojego ideału. Już samo wyruszenie w podróż do „Twojego lepszego jutra” uruchomi mechanizmy psychologiczne, które zwiększą Twoją pewność siebie. Zacznij również pracować nad szacunkiem do samego siebie. Im bardziej siebie lubisz, tym bardziej pewniejszy się stajesz. Jedna z najprostszych, ale również najpotężniejszą z technik jest mówienie do siebie “lubię siebie”. Powiedz to teraz do siebie (najlepiej na głos) kilka razy. Początkowo dla wielu osób wydaje się to głupie czy infantylne, ale jednak osoby, które zaczęły stosować tę technikę zauważyły ogromne zmiany w swoim życiu i uważają ją za jedną ze skuteczniejszych, jeśli nie najskuteczniejszą.

17. Wypisz swoje sukcesy. Weź czystą kartkę papieru i zacznij, w punktach, wypisywać swoje sukcesy. Weź pod uwagę swoje dzieciństwo. Jakie sukcesy wtedy odniosłeś? Z czego jesteś dumny? Za co ktoś Cię pochwalił? A w szkole? Co wychodziło Ci lepiej niż innym? Wypisz przynajmniej kilkadziesiąt swoich sukcesów. Zwróć szczególną uwagę na rzeczy, które możesz uważać za nic nadzwyczajnego (np. ukończenie szkoły podstawowej, średniej zdanie matury czy… naprawienie czegoś). To również są Twoje sukcesy. Źródłem weryfikacji niech będzie Twoje subiektywne poczucie satysfakcji. Jeżeli dobrze się z tym czujesz- to Twój sukces!

18. Poznaj swoje mocne strony. Wypisz co wychodzi Ci szczególnie dobrze. Obserwuj które zajęcia dają Ci największe poczucie satysfakcji i radość. Staraj się spędzać jak najwięcej czasu robiąc to, w czym jesteś dobry. To da Ci ogromne poczucie satysfakcji i zwiększy Twoją pewność siebie.

19. Zrób test osobowości. Odkryj swoje talenty. Poznaj siebie. Wiele osób nie zna siebie i nie odkryło swoich naturalnych predyspozycji. Możesz skorzystać z wielu narzędzi typu; DISC, MAPP3, Gallup StrenghtsFinder 2.0, Talent Reflect i wiele innych. Zobaczysz jak ogromny potencjał kryje się w Tobie, a to zwiększy Twoją pewność siebie.

20. Pracuj nad sobą- studiuj psychologię osiągnięć. Powstało mnóstwo materiałów na temat budowania pewności siebie. Możesz w nich przebierać do woli. W sieci znajdziesz mnóstwo materiałów na ten temat (artykuły, filmiki video, ebooki, e-kursy i wiele innych).

21. Czytaj książki nt. budowania pewności siebie. Zainwestuj w siebie. Taka inwestycja zawsze przynosi największe odsetki. Wiele osób, które miały problemy z pewnością siebie, dzięki lekturze dobrej książki, stopniowo pozbyło się tego problemu.

22. Uczęszczaj na kursy. Zapisz się na jakieś szkolenie z budowania pewności siebie. Dobrze wybierz firmę i trenera, który jest fachowcem w tej dziedzinie. Czasem kilka godzin na szkoleniu może całkowicie zrewolucjonizować Twój samokoncept i sposób patrzenia na pewne sprawy.

23. Zatrudnij coacha. Sportowcy mają swoich trenerów a Ty możesz mieć trenera pewności siebie. W Polsce jest mnóstwo bardzo dobrych coachów, którzy znając mechanizmy psychologiczne pracują codziennie z ludźmi chcącymi zwiększyć swoją pewność siebie. Ty też możesz skorzystać z ich usług.

Właśnie zapoznałeś się z 23 sposobami zwiększania pewności siebie. Skoro już doczytałeś do tego miejsca, to proponuję Ci postawić “kropkę nad i” i wykonać jedno proste ćwiczenie. Zastanów się jaką jedną rzecz, która podniesie Twoją pewność siebie zrobisz teraz, kiedy skończysz czytać ten tekst. Wybierz jedną rzecz i zastosuj natychmiast (nawet gdyby to miało być tylko powiedzenie “lubię siebie” kilka razy).

Życzę Ci sukcesów!

PS. Czy znasz jeszcze jakieś inne sposoby budowanie pewności siebie? Jeżeli tak, podziel się nimi w komentarzu.

Share on Facebook10Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn15

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

Zapisz się do naszego newslettera!